Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 3732 ggr
CelsiusT
2014-08-09 12:56

Björnbärssylt tips?

Jag tänkte göra sylt på björnbär för vi har så otroliga mängder björnbär i år. Vi har redan plockat och styckfryst och lagt i påsar i frysen och planerar att ha till både sylt, men även som dom är till gröt/efterrätt osv. Eftersom jag aldrig gjort sylt förr vad jag kan minnas så tänkte jag göra lite åt gången och testa mig fram till hur vi vill ha den. Hellre göra flera små satser än att stå och stor-koka sylt.

Vi gillar inte den där gelé-aktiga fasta sylten som man köper i affären utan vi gillar mer när det är lite såsigt, syltigt mos om man säger så. Sen önskar jag att inte ha onödiga mängder socker, men vill hellre ha tillräckligt med socker än att ha massa konserveringsmedel i om det går att undvika. Förvaring av sylten kan jag åstadkomma till viss del i frys men annars kall matkällare och några få burkar kan jag förvara i kylen. Men eftersom jag planerar att göra så små satser åt gången så spelar det ju mindre roll, då kan jag förvara var som helst om det bara handlar om några få burkar.

Vad har ni för förslag på recept? Hur tycker ni jag ska börja testa?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[TanatosNyx]
2014-08-09 13:19
#1

Jag tycker du ska kolla efter recept på rårörd sylt, då får du den konsistens du eftersöker.

VildaVittra
2014-08-09 13:22
#2

Har du funderat i banorna på att göra fruktläder? Då torkar man sylten och slipper ha så vansinnigt mycket socker i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-08-09 13:26
#3

Aha, smart.. Har du något bra tips på recept som inte innehåller så stora mängder socker? När jag kollar runt så verkar det vara väldigt varierande mängder socker. Jag kan inte alls det här med syltkokning så jag vet inte hur det fungerar och riktigt vad sockret gör? Socker är väl egentligen både konserverande och sötande? För sötmans skull lär man väl inte behöva så mycket då bären är otroligt söta i sig (och vi dessutom inte uppskattar supersöta saker i den här familjen), men man kanske behöver för konserveringen? Eller hur fungerar det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-08-09 13:29
#4

#2 Aldrig hört talas om.

Sen innehåller ju nästan alla sylt-recept jag hittar någon form av konserveringsmedel. Måste man ha det? Eller kan man inte tex göra så små satser att jag kanske har en burk framme och en burk i frysen eller något sånt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2014-08-09 13:31
#5

#3 Jag brukar bara smaka av tills jag tycker det känns lagom, sockret tillsätter man ju ändå i slutet och sedan fryser/torkar jag sylten, så har aldrig behövt att oroa mig. 

Ja, socker är konserverande, men torkning är ju som sagt en annan konserveringsmetod då även avsaknad av vatten gör att mögel/bakterier osv inte kan växa till sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2014-08-09 13:35
#6

#5 Men då använder du bara bär och vanligt socker? Eller hur menar du att du gör?
Skulle gärna vilja ha lite mer exakt beskrivning på hur ni gör för jag har liksom inte ens något att utgå ifrån (mer än dom olika recepten som jag hittar på nätet men utan erfarenhet så är det svårt att förstå modelleringar).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2014-08-09 13:36
#7

Finns det någon gräns att si och så mycket socker behövs för att det ska ha konserverande effekt? Eller är det så stora mängder socker som behövs att ingen vill ha så mycket och att det är därför som alla recept innehåller konserveringsmedel?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tant Grön
2014-08-09 13:48
#8

Jag brukar frysa bären och ta fram och koka en burk sylt när jag behöver. Den håller sej ett tag i kylen utan konserveringsmedel. Har ungefär hälften socker mot vad som står i recepten.

[TanatosNyx]
2014-08-09 13:49
#9

Gör du och fryser in så kan du ha precis så mkt/lite socker du vill. Som du säger så är det även konserverande. 👍

CelsiusT
2014-08-09 16:05
#10

#8 Ungefär hur mycket socker tar du? Tycker det står extremt olika överallt. Hittar liksom inget samband. Eller tar du efter smak när du kokar?

Medarbetare på westernridning.ifokus

balkongodlare
2014-08-11 14:21
#11

Om du gör sylt som inte ska frysas rekommenderar jag följande tillvägagångssätt:

Välj glasburkar med skruvlock av metall. Diska ordentligt med vatten och diskmedel. Lägg burkarna i ugnen och sätt den på 100 grader. Locken kokas i en kastrull med vatten. Om man bara har ett fåtal burkar kan man koka dem, är det många är det lättare med ugnen.

Koka sylt enligt valfritt recept. Häll upp den kokheta sylten i de varma burkarna. Var noga med att fylla ända upp till randen. Förslut genast med kokat lock. På så vis får du minimalt med luft i burken vilket bidrar till lång hållbarhet.

Jag har sett många syltburkar som hanterats på detta vis som klarat sig utmärkt i över två år, helt utan annat konserveringsmedel än socker. De stod inte ens svalt utan i rumstemperatur. I det fallet var det lika delar bär och socker i vikt räknat. Man kan säkert minska mängden en del och ändå få lång hållbarhet om man är noggrann med hygienen.

CelsiusT
2014-08-11 14:39
#12

Hittade i affären idag en produkt från Dansukker som heter "Syltsocker 1+3"
 som tydligen ska vara samma sak som vanligt syltsocker men att man ska kunna blanda 1+3 (socker+bär) istället för 1+1 (eller 1+2 eller vad man nu brukar använda). Då ska man få en sylt som innehåller mindre socker men som ändå får samma hållbarhet och bra konsistens. Hade tänkt att jag skulle köra första satsen sylt på syltsocker eftersom jag aldrig kokat sylt förr, men köpte ett sånt här paket istället (det var dessutom några kronor billigare) så ska prova och se hur det fungera. Tänkte ändå göra små satser så kan ju prova lite olika varianter och se vad som passar oss bäst. 

Någon som har testat den produkten?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2014-08-11 14:42
#13

#12 Syltsocker ger den där gelékonsistensen då den innehåller pektin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
CelsiusT
2014-08-11 16:13
#14

#13 Jo jag vet det. Men tänkte att jag börjar med att prova syltsocker eftersom jag aldrig tidigare kokat sylt. Så tänkte jag att jag gör sånt där test medan jag kokar så får jag se lite hur den blir. Står ju att man kan ha i mer vätska om man önskar lösare konsistens. Har ganska många kilo bär så har många försök på mig att komma på hur vi vill ha den ;P 

Tänkte också att jag ju helst inte vill ha massa socker i onödan, utan gärna mindre söt, därför tänkte vi att den här 1+3 varianten kanske kunde vara något för oss. Är rädd att man måste ha så stora mängder socker för att få sylten att hålla sig annars. Och över lag verkar det besvärligt, alla säger så olika så jag blev villrådig. Så nu tänkte jag testa den här varianten först, så får vi se om jag ger mig på att testa en omgång med bara socker sen.

Någon som testat det syltsockret som heter 1+3? Är det någon som vet hur det fungerar? Är det mer pektin och konserveringsmedel i det än i vanligt syltsocker eller vad är grejen med det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

balkongodlare
2014-08-11 16:32
#15

Rättelse: Inlägg 11 ska det stå hälften så mycket socker som bär i vikt räknat, inte lika mycket. 

Jag skulle inte använda syltsocker om du vill ha lös sylt och dessutom vill undvika konserveringsmedel. Syltsocker ger som ovan skrivit fast sylt och innehåller kaliumsorbat som konserveringsmedel. Gör du liten sats och är noga med hygienen kan du använda en proportionerna 1:3 även utan konserveringsmedel, med helt vanligt socker. 

Att koka sylt är jättelätt. Bara varva socker och bär i en gryta och värm på låg temp, skaka grytan då och då. Koka ca 5 minuter.  Ta bort skummet som bildas längst upp  (spara och ät inom de närmsta dagarna, det smakar sylt), och häll upp på burkar. Det blir varken lättare eller svårare med syltsocker.

CelsiusT
2014-08-11 17:15
#16

#15 Det är inte kokandet av sylten jag är "orolig" för, det är förvaringen ;P

Som jag skrev så vet jag att syltsocker gör sylten fast, men som jag skrev så tänkte jag prova det för att se. Vi har ju aldrig kokat sylt så vi vet ju inte heller exakt hur vi vill ha det och hur det fungerar. Och det står också att om man vill ha lösare sylt kan man tillsätta vatten till önskad konsistens.

Medarbetare på westernridning.ifokus

balkongodlare
2014-08-11 19:21
#17

Hur mycket tänkte du göra åt gången då? För sylten håller sig utan tvekan i kylen flera månader utan konserveringsmedel. 

Om bären redan är i frysen behöver du ju inte ens koka sylt. Ta bara fram det som behövs för stunden och rör ihop med en nypa socker så har du helt färsk rårörd sylt varje gång.

Personligen skulle jag aldrig tillsätta vatten i sylt. Det späder ju ut sylten och den smakar inte lika mycket. Det fina med egen sylt är ju att den smakar mycket mer och godare, tillsätter man vatten och pektin kan man lika gärna köpa sylt tycker jag.

CelsiusT
2014-08-12 11:09
#18

#17 Ptja, vet inte hur mkt det blir åt gången. Kanske på 500g bär åt gången (iaf första gången). Jag kommer att ha bären i frysen och bara göra småportioner av sylt under vintern, men vi får se om det kan behövas ett storkok sen efter slakten/jakten för då ska ju frysen fyllas med kött så då får jag se hur mkt plats det blir över till bär, det som inte får plats får då bli sylt så då kan det hända att det blir större kok just där (och då vill jag innan dess ha hunnit testa både med syltsocker och med vanligt socker för att se vad som fungerar bäst för oss). Men grejen är dels att jag vill kunna ge bort sylt och då är det inte så kul om den blir dålig, man vet ju inte hur dom som får sylten förvarar den eller hanterar den. Sen vill jag gärna kunna ha iaf en burk färdig sylt hemma åt gången, så jag inte måste ta fram och röra ihop varje gång man vill ha. Dels för att det kan hända att sambon vill ha utan att jag är hemma (han skulle nog inte komma på tanken att råröra bären själv) och dels för att jag snart blir mamma och gissningsvis har fullt upp stundvis och då kanske det inte alls passar sig och fixa med sånt just när man vill ha, då kan det vara bekvämt om det iaf finns en burk färdig. 

Men så sett så står det ju i alla recept att man ska ha i konserveringsmedel och pektin när man kokar sin egna sylt. Så det blir ju detsamma som att använda färdigt syltsocker. Speciellt när man gör björnbär eftersom det är ett bär som inte alls gelar sig utan det blir väldigt rinnigt (både enligt vad jag läst och enligt min far som gjort sylt många gånger på björnbär). Därför drog jag slutsatsen att det kan vara bra att börja med syltsocker för att se hur det blir. Och vill man då inte späda med vatten (fast det står i flera recept att man kan göra det) så kan man ju späda med vanligt socker, tänker att man då kan byta ut en del av syltsockret mot vanligt socker om man tycker att den blir för fast och det inte blev gott att späda med vatten. Det är ju liksom det här som är grejen med att göra små satser och prova sig fram.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sindri
2014-08-13 10:03
#19

Jag fryser in alla bär och gör sylt eftersom. Vill du ha mindre socker i sylten så använd sukrin, det smakar sött men ger ingen påverkan på blodsockret. )man skall dock INTE som det står på påsarna använda lika mycket sukrin som socker) Jag använder en liten, liten mängd socker att koka sylten med, sedan i med sukrin och Melatin som är ett pektin i pulverform gjort utvunnet ur bär.

Så här gör jag (möjligt du vill ha lite sötare, bärens sötma varierar ju också med hur mogna de är)

500 gram bär ½ dl socker 1 dl vatten

Koka upp i kastrull och låt koka ca 15 min eller tills bären är sönderdelade. Om det blidas skum så skumma av ytan med ex.vis en hålslev. Det är i skummet det kan bildas bakterier.
Tillsätt ca 1 dl sukrin/alt. 2 dl socker och låt sjuda tills det löst upp sig.
Blanda 1 msk sukrin eller socker med 1 msk Melatin, rör ned och låt bara sjuda upp. Tag av från värmen och häll upp på burkar, väldiskade och sköljda med natriumbensoat.

Hur mycket pektin man behöver kan också variera med bärens mognad - ju mognare bär desto mindre pektin innehåller de.

Jag har en anteckningsbok i köket där jag skriver in hur recept funkar för mig, och nästa gång gör jag som jag tror passar mig bäst och antecknar även det. Räkna inte med att det blir perfekt första gången, men så småningom har du ditt eget syltrecept.

Lycka till!

P.S. Ja visst är det underbart med denna rekordskörd av björnbär i år. Tyvärr är inte myrorna i min trädgård höjdrädda utan klättrar glatt upp i busken och förser sig. Attans…..

CelsiusT
2014-08-13 11:14
#20

#19 Blodsockret bryr jag mig inte så mycket om. Men sliskigheten som köpesylt har pga hög sockerhalt är inte så god. Gillar hemmagjord sylt som smakar bär och inte socker. Så jag använder hellre riktigt socker än andra sötningsmedel. 

Jag gör också så att jag antecknar hur jag gör och resultat. Så provar jag mig fram så till slut hittar man ett bra sätt som passar en själv ;P

Ja helt galna mängder bär i år. Vi har inte myror men flygfän när man plockar. Det konstiga är att sambon är rejält utsatt medan jag själv kan stå och höra/se flugorna runt oss men dom ger sig inte på mig. Men sambon blir som attackerad av flugorna. Men han kämpar på ändå, han älskar björnbär =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: