Annons:
Etiketterrådtips
Läst 13788 ggr
Honestyisdead
2014-07-03 21:33

Campingmat

I sommar ska vi campa en vecka. Kommer inte ha kylmöjligheter.

Kommer ha grill och stormkök.

Vi hoppas på en del fisk, men vad mer kan man ha med sig? Vi tänker konserver med köttsoppa/gulash/ärtsoppa.  Tar gärna emot tips :)

Annons:
Arthedain85
2014-07-03 21:37
#1

Frystorkad mat kan nog funka bra! :)

Honestyisdead
2014-07-03 21:41
#2

1 Var finner man det? Och vad finns?

VildaVittra
2014-07-03 21:48
#3

Ägg behöver ingen kylning, bara de inte står i gassande sol.

Ölkorv går också att förvara i rumstemperatur och funkar utmärkt till pastasåsen.

Potatismos och torkat kött blir klassikern lapskojs.

Mjukost på tub förvaras i rumtemperatur tills den öppnats, sedan får man se till att äta upp den ganska snart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Arthedain85
2014-07-03 21:50
#4

http://www.overlevnadsbutiken.se/start.html

http://www.outnorth.se/produktgrupp/frystorkad-mat.php?gclid=CIebvcb0qb8CFUTecgodMqgAOQ

http://frystorkadmat.se/

Finns lite olika både rätter och tillverkare men dom flesta på nätet brukar enas om att Moutain House är den bästa tillverkaren sen vilken rätt som är bäst tror jag är en smaksak. :)

Honestyisdead
2014-07-03 21:58
#5

3 tack för tipsen :)Vill tacka för tipsen! 

Och passa på att be om ursäkt för vad det nu var som hände. Du sriver ganska bra råd ser jag.

Men ägg förvaras i tältet och det blir väl ganska varmt? (Aldrig tältat förr, bara husvagnat) 

Har du tipp på vilken djurdel och hur man torkar själv? Är väldigt sugen på det. Är otroligt dyrt i affärer.  Mjukost var bra. Kan man ha med som picknick på fisketurerna :)

4 Ska genast spana :) tack!

Känner någon av er till funäsdalen? 

Ps till VildaVittra

VildaVittra
2014-07-03 22:07
#6

#5 Ställ/häng en kylväska på en skuggig plats. 

Är ingen expert på att torka kött, så jag köper färdigtorkat. Det finns ju sådana där "wildchips" som är som färdigskuret till lappskojsen. Men tror inte att man behöver tänka på fetthalt på köttet på bara en vecka, fettet lär inte härskna, speciellt inte som att man saltar köttet innan torkning. 

Glömde pannkakor, äggen har du redan, hållbarhetsmjölk/mjölkpulver och extrasaltat smör (håller definitivt en vecka även om det blir smått flytande, så ha det i en burk). Inte helt fel med nyplockade smultron.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Honestyisdead
2014-07-03 22:23
#7

Tyvärr är dom chipsen yberdyra :(

Visst; hållbarmjölk och grädde!  danke

Honestyisdead
2014-07-03 22:26
#8

6 Frysväskan håller äl bara några timmar? Eller har jag fel?

VildaVittra
2014-07-03 22:31
#9

#8 Man byter ut vatten som man har i petflaskor, samt så skyddar kylväskan mot snabba temperaturväxlingar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2014-07-04 09:04
#10

När jag har campat så har jag frusit ned allt som går att frysa några dagar innan. Kött i skivor, färdigskivat bröd,  mjölk, vatten, smör mm Sedan har jag tagit ut det översta ur kylväskan och det har funkat bra för mig. Kylklampar kan även byas i de flesta butiker på landet. På så vis har i alla fall jag klarat mig utmärkt utan kyl i ca 2 veckor. Ha så trevligt på semestern! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TanatosNyx]
2014-07-04 11:51
#11

När jag kampar och fiskar så letar jag upp ett skuggigt vattendrag och knyter ner kylvaror i vattnet. (Funkar ju inte på varmt stillastående vatten dock).

Maria
2014-07-04 12:02
#12

Jag är lite inne på DesKs tips.

Vi har visserligen inte campat en vecka men 4 dagar.

Jag har gjort färdigmat med och frusit in i plastburkar som då samtidigt fungerat som kylklampar och som sakta tinat som vi ätit till middag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Davbjo
2014-07-07 12:09
#13

Om man har möjlighet kan man knyta ett litet nät till ett rep och sänka nätet med diverse matvaror i en närbelägen sjö. Längre ner i vattnet är det i regel så pass bra kyla att man åtminstone kan tillaga och äta grejerna några dagar senare utan att de förstörts. Ska man ge sig på detta rekommenderar jag dock att man vakuumförpackar vissa saker, så som köttfärs. Baconförpackningar osv står sig ju som de är i den miljön.

Annars funkar ju allt på pulver riktigt bra att ha med sig, man kan koka pasta först, lägga det åt sidan, koka upp en pastasås och sedan blanda ihop. Grönsaker funkar ju också att ha utan kylning, i regel, så då kan man fräsa med lite färsk lök eller så.

Grillen kan vara suverän till fisk, men man kan också ha med sig potatis, olja, lök osv och göra folieknyten till grillen. Då får man allt på ett ställe!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Honestyisdead
2014-07-07 12:57
#14

Tack för alla tips. Vi har hyrt en liten stuga med pentry istället. :)

Men att ha maten i en sjö låter riskfyllt.  Det är många som inte gör skillnad på mitt och ditt.

Upp till toppen
Annons: