Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 3508 ggr
Spanaren
2013-01-16 11:17

Mosspudding

Mosspudding

Gör ett gott potatismos (gärna med smör och grädde i!).

Hacka en lök och mjukstek den.

Tärna köttrester (julskinka eller vad man råkar ha).

Fräs köttresterna i lite smör. Tärna en handfull ättiksgurka och tillsätt löken.

Skär en bit god ost (gärna med rätt mycket smak, t ex Norrglimt eller Västerbotten) i kuber.

Häll hälften av moset i en ugnsfast form. Bred köttfräset över moset + ostkuber + lite kapris (om du gillar det).

Bred över resten av moset. Gör ett snyggt vågmönster med en gaffel (om man vill) sikta ströbröd ovanpå och lägg på några smörklickar.

In i ugnen 225 grader tills ytan har fått fin gyllenbrun färg.

Avnjuts med rödbetor och kanske en vitkålssallad eller något annat gott och nyttigt.

Annons:
Alenzi
2013-01-16 11:18
#1

Blir det grönt, eller?


Spanaren
2013-01-16 11:21
#2

Köpte en billig julskinka förra veckan och har bland annat gjort detta recept igen av denna julkskinka. Gott i gott, gott Tungan ute

Har även förr testat med att ta köttfärs i istället för julskinka och det blev också mer än gott *ler*

Detta recept har en bloggvän snappat upp sedan några år tillbaka och gav det till mig och nu ger jag det till er.

Min bloggvän skulle testa med att ha med bacon i sin köttfärs när hon gör denna mosspudding nästa gång.

Lycka till/ kram

Ps Sökt via internet men jag hittar inte detta recept någonstans så spar ned det om det faller er i smaken.

Spanaren
2013-01-16 11:23
#3

# 1 Hur tänker du nu?!?!

/kram

[Tassy]
2013-01-16 11:35
#4

Jag tror #1 Syftar på att det nog ska stå mospudding i stället för mosspudding i rubriken. Glad Ska jag redigera?

Spanaren
2013-01-16 11:40
#5

#4 Nej det ska stå Mosspudding så ändra ingenting/kram

[Tassy]
2013-01-16 11:41
#6

Ok, då rör jag ingenting. Glad

Annons:
Alenzi
2013-01-16 12:13
#7

Jag tänkte att den kanske liknar mossa när den är klar, där är ju lite gröna grejer i - men om det inte är det, vad syftar namnet annars på? *nyfiken*


Spanaren
2013-01-16 12:20
#8

#7 Inte en aning Flört men det är nog något från förr i tiden *kanske*

Saltgurkan är gömd så den syns inte förrän man äter/kram

Alenzi
2013-01-16 12:51
#9

Haha okej, tyckte annars det lät lite festligt med en mossig maträtt, när jag först såg tråden :D Kanske testar det ändå, fast det inte är grönt ;) låter gott!


Bjornen
2013-01-16 15:38
#10

Rubriken var mycket intressant, men innehållet blev en besvikelse. Jag hoppades på ett ålderdomligt recept hur man kan använda mossa som mat. Då handlade det om en väldigt ny växt som bara har används i drygt 200 år.

Honestyisdead
2013-01-16 22:10
#11

Trodde också det skulle innehålla något med mossa.

Men receptet kan nog vara gott :) Kommer dock ändra lite och antagligen kalla det moslåda eller något :)

[WickedAlly]
2013-01-16 22:17
#12

Mosspudding är efterrätt för mig, blir heltokigt :)

Bjornen
2013-01-17 07:21
#13

Under 1860-talet talet arbetade Mosskulturföreningen och Hushållningssällskapen intensivt för att hitta nya råvaror under nödåren. Då återuppstod många nya råravor och särskilt svamp och lavar, som kunde användas efter olika metoder att få bort den beska smaken på lavar. Ännu har jag inte sett någon användning av olika mossor, annat än som djurfoder. Det gäller att hitta en metod att få mossan att kunna brytas ner av kroppen. Syrning och eventuell lutning, eller kanske en kombination. Smakmässigt är det nog inget större problem, strukturen är ett problem men kanske torkning och malning fungerar hos vissa mossarter.

Annons:
Lewalara
2016-12-05 22:46
#14

Hihihi,  jag tror faktiskt det där receptet kommer från MIG från början – känner igen både min specialvariant av ursprungsreceptet och ostnamnen! :-)

Och nu skulle jag leta efter receptet för att skicka proportionerna till en kompis, och sökte på Mosspudding – och hamnade i mitt eget gamla recept! 

Livet är fantastiskt! :-)

DesK
2016-12-07 09:14
#15

#14 Så roligt! 🙂

Till er övriga "moss" som prefix i en ätlig anrättning finns sedan mycket länge och har ingenting med växtrikets mossa att göra, utan handlar oftast om konsistensen på den färdiga anrättningen. Utöver de anrättningar ni har tagit upp här så finns den gamla (jul)-kakan mosskaka. Senast igår blev jag bjuden på mosskaka, den var smaksatt med saffran. Pudding kan både vara maträtt och efterrätt, t ex laxpudding som är en maträtt och chokladpudding som är en efterrätt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: