Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 3650 ggr
[Vargöga]
2012-05-25 18:25

Vad kan jag göra med karré?

Jag har en förpackning griskarré i frysen. Har ingen potatis eller pommes hemma. Undviker det så gott det går. Men vad kan jag göra med karrén? Har så dålig fantasi och nästan inget annat hemma heller.

Har frysta wokade grönsaker till hands också.

Annons:
Zabbio
2012-05-25 18:29
#1

Jag brukar steka om det är karré-kotletter. Annars kan du ugnsgrilla den med någon god krydd-oljeblandning på.

Blir säkert gott tillsammans med grönsakerna, fast själv föredrar jag vanliga grönsakamixer till maten hellre än wokade.

Någon god sås til det, kanske på lite naturell yoghurt, bearnaisesås eller någon citronsås?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Vargöga]
2012-05-25 18:33
#2

Nä inga kotletter utan vanlig griskarré.

Borde jag bryna köttet först innan jag lägger in den i ugnen tillsammans med grönsakerna? Tror jag bara har gräddsås och brunsås hemma. Tänker inte fara till affären i helgen.

DesK
2012-05-25 18:57
#3

Karrékotletter är samma sak som skivad karré. Om karrén är en hel bit passar den bäst att ugnssteka. Grönsakerna blir färdiga rätt fort, så dessa bör du tina och lägga på fatet när köttet är nästan färdigt. Hur man gör med färdiga såser vet jag inte, men det står kanske på förpackningen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-05-25 19:08
#4

Kotletter är så gott att steka strimlat i grova strimlor. Lite annan form om man inte vill äta det som hel kotlett ^^ Till sås kan du ju använda stekspadet och krydda upp kanske någon skvätt grädde om du har hemma?

Zabbio
2012-05-25 20:16
#5

#2 När jag gör kött i ugn lägger jag in det i folie med toppen öppen, och låter det stå på 175-200°C i upp mot en timme. Rejält med sky/olja/smör och kryddor, och kollar då och  då så att den inte blir bränd (stänga till folien lite i så fall). När jag tror att den är färdig kollar jag genom att skära - är köttet rosa åker den in igen. Är det väldigt rött/rosa så tar jag bort lite av folien och skär i köttet för att öppna det + mer kryddor.

Älskar karre, kan nästan aldrig bli torrt och trist.

Grönsakerna hade jag lagat för sig på spisen eller lagt in allra sist när köttet i princip är klart.

Skyn kan räcka som sås.

Och med karré-kotlett menar jag precis som Desk säger helt enkelt skivad karre :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Vargöga]
2012-05-26 11:17
#6

Kotlett för mig är med ben i vilket inte dessa har. Det är halvtjocka skivor i en förpackning.

Så jag steker dom en stund och sen in i ugnen och när de är nästan klara så in med grönsakerna. Har jag fattat det rätt?

Annons:
Honestyisdead
2012-05-26 15:44
#7

#6 Nja, är det skirvor så hade jag nog stekt dem. Först hårt så de blir brynta, sedan på lite lägre värme så de blir genomstekta men inte torra. Krydda med en favoritkrydda.

Grönsakerna kan du steka i stekfettet från köttet så kan köttet vila i lite folie undertiden.

Bäst är att marinera dom och grilla :)

[Vargöga]
2012-05-26 16:53
#8

Jo det håller jag med om. Men jag har ingen grill. Flört

Gasoline
2014-04-22 18:19
#9

Vilken trevlig tråd.

Köpte en bit karre idag då jag tyckte att den var billig, men när jag kom hem så kom jag på att jag inte hade en aning om  vad jag kunde göra med den 😂

Tack för tipsen i denna tråd. 👍

TeknikSvett
2016-06-24 10:14
#10

Edit: såg inte att tråden var så gammal. :(

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Honestyisdead
2016-06-24 11:25
#11

#10 Det gör ju inget. Råd och tips kan man inte få för mycket av.

kattöga
2016-06-28 21:17
#12

Fläskkarré (med ben) är en av mina favoriter! Tillsammans med Broccoli! Lätt, snabblagat, enkelt och gott!
Eller med brynt/stekt morot (och ibland vitkål - gifter sej fint) med vitlök, peppar och örtsalt. 

Kryddor jag brukar använda till köttet är bl a Herbamare örtsalt, peppar, ibland vitlökspeppar, Provencalska kryddor. Bl a … ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
2016-06-28 21:30
#13

Den här tråden ploppade upp så jag bidrar med mitt supergoda recept på helstekt karré. Godast blir det med ben, men det ser man sällan numera i affärerna. 😕

Bryn hel karré i smör eller margarin, runt om i en stekgryta (eller stekpanna).

Krydda rikligt med citronpeppar runt om.  (Jag lovar, det blir gott!)

Häll på vatten så det är 2-3 cm högt i grytan. 

Tillsätt gul lök i klyftor, några körsbärstomater (eller vanlig tomat i bitar), ett par morötter, skalade och skurna i ganska stora bitar och lägg det runt om steken. 

Lägg lock på och låt puttra sakta  i medelvärme. Håll koll så inte vätskan kokar bort. Fyll på annars. 1½ timme får man nog räkna med, men kolla så att det är mört. 

Ta upp steken och sila av skyn och häll tillbaka i grytan. 

Späd ev. med vatten för att det ska bli mer sås och om det smakar starkt. Ev. kan man ha i lite buljong. Koka upp och red av skyn - toppredning, tillsätt torkade trattkantareller (blir supergott men kan gå utan om man inte har). Tillsätt grädde och lite kinesisk soja efter smak. 

Grönsakerna och speciellt morötterna blir goda till.  Kokt potatis eller potatisgratäng brukar jag ha till det här beroende på om det är till vardags eller fest och alla som jag bjudit den på älskar det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: