Annons:
Etikettrestauranger-kaf-er
Läst 4370 ggr
Mitralis
4/24/12, 8:12 PM

Surströmming på krogen

"Några av krögarna i länet har att lära sig om hur man serverar surströmming, en kurs som anordnades av Hushållssällskapet, Höga Kusten Turism och Surströmming Universitetet. Kursen är en del av ett affärsutvecklingsprojekt för besöksnäringen i länet som går ut på att paketera turistupplevelser och knyta dem till en fysisk produkt.

Syftet med kursen är att fler krögare ska våga sätta surströmmingen på menyn."

Källa: http://allehanda.se/start/harnosand/1.4644364-han-vill-se-surstromming-serveras-pa-krogen

Skulle du kunna tänka dej att beställa surströmming på krogen? Skrattande



Annons:
Honestyisdead
4/24/12, 10:42 PM
#1

Vet ju inte om det är gott, men gillar jag det när jag väl smakar det så skulle jaag mycket väl kunna tänka mig att beställa det.

[sakring]
4/24/12, 10:49 PM
#2

# 2 Då jag vet att jag inte tycker det är gott så skulle jag inte beställa detta på krogen. Gör någon annan det så går jag från den krogen.

Själv hade jag med mig en burk surströmming ut till sjöss då min man som är norrbottning och övertstyman som var från medelpad ville bjuda på detta. Kapten var från Norge liksom hans fru. Så var även maskinchefen. Resten var spanjorer. Spanjorerna såg vi inte till och maskinchefen vägrade komma ned för att  äta någonting. Kapten satt med en papperstuss i vardera näsborrenSkrattande

MaMaMade
4/25/12, 10:28 PM
#3

Jag fullkomligt älskar surströmming men har en restaurang tänkt att servera det, är det nog bäst att de har en specifik surströmmingskväll. Helst kvällen innan stängdag för lukten skulle övermanna all annan mats arom förutom att det sätter sig i alla tyger i lokalen.

Jag älskar doften av nyöppnad surströmmingsburk men dagen efter… Tungan ute Skrattande

DesK
4/26/12, 6:50 AM
#4

Alternativet till förslaget i #3 är att det är en uteservering och att man bara kan käka surströmming utomhus Glad Jag kan också äta en surströmmingsklämma, men jag uppskattar inte lukten när man öppnar burken.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Mairah]
4/30/12, 3:20 PM
#5

Nej, surströmming får vara för min del. Än värre att behöva stå ut med surströmmingsdoft på resturang… Skrikandes

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ruben Madsen
5/1/12, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här får du kursplanen om intresse finns för denna kunskap:

http://www.fakultet.se/program/krogare.html

Surströmming Universitetet

Ruben Madsen

Ruben Madsen
5/1/12, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En kortfattad information (statistik) för dem som saknar kunskap om vad Surströmming egentligen är:

Informationen sammanställd av Ruben Madsen Ulvöhamn

––––––––––––––––

Att syra, (fermentera, jäsa) livsmedel för att bevara stora fångster och skördar är en metod lika gammal som mänskligheten.

Målet var att överleva.

Att syra fisk fanns då och finns idag i olika former över hela världen. Våra syrade fiskprodukter är Surströmming, Surmört, Surgädda, surabborre och Gravad lax.

I samband med Industrialismens tidevarv i början av 1800-talet flyttade människor från landsbygden med den lilla täppan och självhushållning till ett liv i staden som daglönare och anställd. Steget från arbete till överlevnad gick nu via penning. I samband med detta uppstod möjligheten att välja vad man köpte för sina pengar. Överlevnad utökades med val, pris, smak, åtkomlighet.

Surströmming som produkt förändrades då för att tilltala konsumenten inför sitt val. Den förfinade metod som då utvecklades råder än idag.

Surströmming bereds i samspel med naturen som styr parametrarna.

Strömmingen fiskas på våren lekmogen och mager, syras under ca. 8 veckor och saluförs som Surströmming i Augusti. Förutom saltmästarnas kunnande och sinnen ingår endast Strömming, vatten, salt och temperatur i processen!

Surströmming är en produkt och tradition som fortfarande har ett premiärdatum. 3:e Torsdag i Augusti.

Förutom att en styrt beredningstid garanterar kvalitet så ger premiärens stora fokus; Traditioner, kultur, kulinariska upplevelser, social gemenskap och i tid nationell identitet.

Surströmmingsbranschen sysselsätter ca. 93 personer.

I en genomsnittlig måltid ingår 4 surströmmingar eller 5 filéer samt flertal traditionella tillbehör!

2009 producerade 4 + 2 + 5 (11) salterier av

605,1 ton vårfiskad strömming som råvara samt.

58,5 ton filéråvara;

58.000 1/1-burkar innehållande ca 290.000 måltider

498.150 1/2-burkar innehållande ca 1.494.000 måltider

264.000 1/4-burkar innehållande ca 529.000 måltider

175.000 1/4-burkar filé innehållande ca 527.400 måltider

Summa burkar: 995.150 (Max kapacitet ca 1.200.000 burkar)

Summa måltider: 2.840.850

+ förstärkta traditioner, milliontals smakupplevelser, hundratusentals sociala gemenskaper och nationell känsla av något unikt och eget i det internationella perspektivet.

Sålt norr om Dalälven 48,5%

Sålt söder om Dalälven 51,3%

Sålt på export 0,2%

Största marknaden: Stockholmsområdet.

Andra stora marknader::Norrlandskusten, Dalarna, Jämtland.

Största försäljningsperioden: Augusti - September.

Andra stora försäljningsperioder: Midsommar, Jul, Nyår, Sommaren.

Före skapandet och inträdet i Eu omgavs Surströmmingskulturen av 2 grupper. De som uppskattar och de som inte uppskattar Surströmming.

Efter inträdet i den Europeiska gemenskapen har de olika medlemsländerna stärkt försvaret av sina värderingar, livsstil och sin kultur i alla dess delar.

Därav och nu omges Surströmmingskulturen av 2 grupper + en 3:e grupp som omsluter de 2 andra.

De som uppskattar surströmmingens kulinariska värden.

De som inte uppskattar surströmmingens kulinariska värden.

Samt den grupp som omsluter de 2 andra grupperna ----

de som ställer sig sig bakom Surströmming som en nationell identitet.

58% äter Surströmming 1 gång per år.

36% äter Surströmming 2-3 gånger per år

3% äter Surströmming 4-10 gånger per år

1% äter Surströmming mer än 10 gånger per år

Detta ger att 2.076.625 personer äter 2.840.850 måltider per år.

Varje person äter i genomsnitt 1,368 måltider per år.

Varje person äter i genomsnitt 5,472 Surströmmingar per år.

100% av Sveriges befolkning ser Surströmming som en nationell maträtt!

Ca 20% av Sveriges befolkning äter och uppskattar Surströmming som en kulinarisk delikatess!

För så är det!

Ruben Madsen

[Mairah]
5/2/12, 1:58 PM
#9

Ja, surströmming är väl en smaksak som med allt annat. Tror hellre jag skulle käka gräs och rovor än behöva äta surströmming för att överleva Flört

Upp till toppen
Annons: