Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 3338 ggr
Chestnut
4/20/12, 3:10 PM

Lyxig laxröra - recept

Utmärkt till pasta enligt följande recept, låter man den koka ihop sig lite längre eller använder mindre creme fraiche passar den även till bakpotatis eller i baguette.

500 gram laxfilé, gärna vildfångad chumlax
140 gram bacon, klippt i bitar
1 liten gul lök (gärna "knipplök")
1 paprika skuren i bitar
2 kvisttomater skuren i bitar
1 klyfta vitlök, pressad
2-3 deciliter creme fraiche
1 deciliter riven hårdost
Matfett
Basilika
Svartpeppar + pressad citron eller citronpeppar
Salt

Stek laxen, bacon och grönsaker så att det får färg. Använd stekspaden för att hacka sönder laxen i småbitar. Tillsätt creme fraiche, låt puttra en liten stund. Runda av med att röra ner osten och smaka av med kryddor.

För variation:

  • Byt ut bacon mot räkor som då tillsättes i slutet av tillagningen
  • Använd fetaost eller mozzarella istället för "vanlig" riven ost, parmesan kan även vara gott.
  • Byt ut paprikan mot strimlade sockerärtor (förvällda)

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
4/20/12, 3:10 PM
#1

Tack för en kanonsmarrig rätt! Skrattande

DesK
4/20/12, 3:18 PM
#2

Åh detta låter supesmarrigt, ska testas hemma här snarast! Tack för ett toppenrecept som absolut ger extra guldstjärna här Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
4/20/12, 3:25 PM
#3

#1 Kul att du uppskattade maten! Glad

#2 Detta är en familjeklassiker som vi brukar göra olika variationer på. Jag har mitt recept, mamma har sitt och min äldre syster sitt. Det i #0 är mitt då givetvis Flört Grunden är dock alltid lax + CF/grädde och grönsaker. Riktigt gott och väldigt mättande!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
4/20/12, 3:30 PM
#4

Detta skall testas fort som attan, en bra rätt för helgen!

DesK
4/20/12, 3:33 PM
#5

Så är det ofta med familjeklassiker eller kompisklassiker och det är ju det som är så trevligt att vi lagar samma rätter, men med lite olika stuk Glad sånna här recept ger guldkant i tillvaron, eftersom de oftast görs med sånt som många av oss faktiskt har hemma. Kort sagt till dig Chestnut: Du får en bamsestor guldstjärna av mig! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
4/20/12, 4:31 PM
#6

Jag måste säga att jag har det väldigt lyxigt som får komma på besök ibland och njuta av spännande mat hos Chestnut Cool

Annons:
Chestnut
4/21/12, 9:53 AM
#7

#5 Precis, detta är råvaror som ofta redan finns i hemmet och laxen kan säkerligen bytas ut mot någon annan fisk också. Tackar för guldstjärnan! SkrattandeCool

#6 Spännande vette tusan men kul att du uppskattar att komma hit ibland Glad. Nu får jag lite prestationsångest, nästa gång måste ju maten bli bra också…

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
4/21/12, 9:55 AM
#8

Röran är för övrigt väldigt god kall också på frukostmackan…Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: