Annons:
Etiketterrådtips
Läst 52615 ggr
Kaj
10/31/05, 3:23 PM

Rengöra gjutjärnsgrytor och pannor.

Efter att man använt sina gjurtjärnsgrytor och stekpannor behövs det oftast en ordentlig rengöring av dem för att få bort allt fett som bränt in i dem. Att bara ta diskmedel eller till med stålull hjälper föga om pannan har något år på nacken. Man får helt enkelt inte bort allt som brännt in. Men det finns ett lätt sätt att få pannan och bli som ny igen.

Köp grovsalt. Häll tillräckligt mycket av det i pannan. Det ska vara så mycket så att hela botten täcks rejält (helst 5 millimeter tjockt över hela pannan.
Sätt den nu på spisen och ha värmen på max. Låt pannan stå på denna värme i cirka 30 minuter. Skaka om emellanåt.
Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin.
Häll bort saltet och låt pannan svalna helt och hållet.

Nu ska vi ta och olja in den så att maten inte bränner fast så lätt de första gångerna.
Häll rejält med olja i pannan. Det måste täcka hela botten ordentligt.
Sätt pannan på spisen igen men denna gång på mycket svag värme (typ ettan eller max tvåan). Låt oljan sakta värmas in i pannan i cirka 20 minuter. Skaka hela tiden och se till att ingen del av botten torkar ur för då måste du på med mer olja igen. Om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme. Vi vll inte att oljan skall bränna in utan bara på mycket svag värme olja in pannan igen.

Nu kan du hälla bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper. Din panna är nu som ny igen.

Jag gör detta med jämna mellanrum cirka 2 gånger /år.

Annons:
modmaker
10/31/05, 9:50 PM
#1

Smart, själv har jag använt en Kärcher ångtvätt för själva rengöringen. Måste testa ditt tips nästa gång det är dags.

Tack!

Kaj
10/31/05, 9:51 PM
#2

#1 hehehe. Ja då kommer du att gilla mitt sätt. Inget krångel med någon ångtvätt.

Sivan
11/16/05, 11:18 PM
#3

Det låter ju jättebra Glad Det ska jag prova. Jag har en större och en mindre stekpanna och en gryta.

AndersE
11/18/05, 9:17 AM
#4

Varför i hela tiden ta bort fettet som bränt in? En riktigt bra gjutjärnspanna blir ju bara bättre ju längre man använder den!?

Varför anstränga sig för att göra den sämre än innan man köpte den?

Jag sköljer av min med lite hett vatten, efter varje användning. Fungerar utmärkt.

Kiara
11/18/05, 11:29 AM
#5

#4 jag också…

tillalex
11/18/05, 2:16 PM
#6

#4 Mycket enklare också Glad, jag har til och med stekt in min "non-stick" aluminiumpanna. Funkar bra.

Annons:
Kaj
11/18/05, 5:48 PM
#7

#4, den blir bara bättre och bättre när du steker in den. Efter en tid bränns dock fett och andra smutser in i pannan och det gör den inte bättre. Då fastnar det du steker i pannan och köttet trasas sönder när du vänder eller tar upp det.

Att rengöra med saltmetoden gör inte att stekpannan förlorar det som du kallar blir bättre och bättre med tiden. Det du tar bort är oönskad inbränning av fett.
Det är därför som du efter saltmetoden häller på rikligt med olja och sätter pannan på svag värme. Då "fettas" den in (utan att fettet bränns in och det är det man är efter. Det är det man kallar att de blir bättre och bättre ju mer man använder den.

AndersE
11/18/05, 6:05 PM
#8

Vi har nog olika pannor eller lagar mat på olika sätt…?

Jag har haft gjutjärnspannor i många, många år utan att maten fastnar eller köttet trasas sönder. Tvärtom, pannan fungerar hela tiden bättre och bättre…

Stenis
11/18/05, 6:42 PM
#9

Mina pannor blir också bara bättre och bättre med tiden. Det enda jag gör med dem är att jag diskar ur dem med varmt vatten medan de fortfarande är lite varma.

mans
11/18/05, 11:10 PM
#10

Jag har heller aldrig hört talas om gjutjärnspannor som blir sämre av att fettas och stekas in, tvärtom. Min styvmor förbjöd mig att använda nåt annat än hett vatten för att diska stekpannan när jag bodde hemma. Glad

Ett bra trick för att diska gjutjärnspannor som är riktigt svårdiskat skitiga är annars att fylla den till hälften med vatten och ställa på en het platta tills vattnet kokar. När vattnet kokat 3-5 minuter kan man lätt diska bort smutsen med en diskborste, fortfarande utan diskmedel.

AndersE
11/19/05, 9:39 AM
#11

Vi har nu alltså två omvittnat väl fungerande metoder:

  1. Använd pannan, skölj efteråt med hett vatten. Fungerar utmärkt år ut och år in…
  2. Vidtag större procedur enligt #0 minst två gånger om året. Fungerar utmärkt år ut och år in… (Med undantag av att efter en tid, två gånger om året, börjar maten fastna och köttet trasas sönder).

FlörtSkrattandeFundersam

Robert
12/21/05, 9:14 PM
#12

Diska för bövelen inte ett gjutjärn! Hett vatten duger utmärkt. Jag har aldrig problem med mina pannor, 4 stycken i skåpet. Enda gångerna jag har haft problem är när svärmor har varit på besök och då har hon haft diskmedel i pannan.

Robert

AndersE
12/22/05, 6:56 PM
#13

Fy för svärmor i köket!   Skrikandes

Flört

Annons:
Cartman
1/1/07, 2:52 AM
#14

#0 Kaj, testade din saltmetod med mycket gott resultat. Ytterst avslöjande för pannan när styvmoderligt behandlade (små) fläckar börjar bubbla efter oljeindränkning. Det må vara hänt att folk är nöjda med sina pannor och sitt vatten men ur logisk synvinkel var din metod väl värd att undersöka. Very good tips.

mandymoo
1/1/07, 10:11 AM
#15

Jag gör som ni flesta andra - diskar ur direkt med varmt vatten.

Men sen kanske det på sätt o vis är rätt att man då och då kan behöva göra en storrengörning av dom - kan ju inte vara helt fel ialla fall. Och då låter ju den här metoden väldigt bra.

Jag ska prova på någon av mina pannor, men är lite feg så det får bli en som jag inte använder så ofta - först Flört

Honestyisdead
1/2/07, 2:28 PM
#16

Varmt vatten här med. Men jag hoppas att alla vet att efter man sköljt klart pannor och grytor ska man skölja av med kallt vatten för att bakterierna inte ska trivas lika bra som de gör i varmt vatten. Bakterietillväxten minskar då man sköljer under kallt vatten som avslutning. Gäller all disk.

AndersE
1/2/07, 7:26 PM
#17

#15 Problemet är ju att sen får du göra om flera års arbete med att fetta in den igen. Jag skulle inte riskera att förstöra en fungerande panna…

[Asta]
1/2/07, 8:11 PM
#18

I den broshyr vi fick när vi köpte gjutjärnspannor ( Le Gourmet) står det så här:

Ofta räcker det att torka ur pannan med varmt vatten och diskborste. Använd bara diskmedel då du lagat nåogt med stark smak. När pannan är ren sätter du tillbaka den på plattan så att den blir torr. Gnid sedan in den med matolja. Låt locket ligga på glänt när den står i grytskåpet.

Har din panna blivit fläckig eller rostig, smörj den med ett rikligt lager matolja och låt stå över natten. Torka sedan bort överflödigt fett och löst rost. Om det börjar bränna fast upprepade gånger i pannan trots att du sänker temperaturen gör så här: skrapa bort fastbrända matrester. Klipp ett paket bacon i småbitar och stek i pannan på låg värme tills det blivit knaprigt och allt fett smält ut. Grisflott ger den bästa instekningen och din panna fungerar nu som vanligt igen.

AndersE
1/2/07, 11:58 PM
#19

#18 Låter klokt!

#16 Istället sätter jag tillbaka den på plattan så den torkar (som rekommenderas i #18) - värme tar kål på bakterier bättre än vad kallt vatten gör.

Honestyisdead
1/3/07, 1:09 AM
#20

Det kan du ju inte göra med all disk.

Annons:
AndersE
1/3/07, 11:53 AM
#21

#20  Nej, den här strängen diskuterar bara gjutjärn.

Honestyisdead
1/3/07, 2:36 PM
#22

Men jag tipsade faktiskt om all disk Glad

Cartman
1/4/07, 9:45 AM
#23

Även jag kör vanligt vatten men jag gullar inte direkt med grytorna varför det med tiden byggs upp ett inbränt lager. Skälet till det är att jag har för vana att några gånger per år glömma att jag lagar mat varpå stämjärnet måste plockas fram. Och eftersom jag sällan orkar reparera 100 % så byggs skrovligheter upp med försämrad gryta som resultat. Hence salt maintenance.  #17 AndersE, det verkar inte som att man 0-ställer grytan det vill säga det jobb som man tidigare lagt ned går inte till spillo.

AndersE
1/4/07, 12:00 PM
#24

#23 När jag läser #0:

"så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin"

…så tycker jag det låter som ett återställande till något stadium innan den nådde butik. Det är för mig likställt med att förstöra. Jag tror aldrig du får en sådan panna att fungera bra igen. Så jag förvånas inte över att det hela måste upprepas mer än en gång om året.

Jag har en gjutjärnsstekpanna som jag köpte för 20 år sedan. Varmt vatten har räckt, och jag använder den flera gånger i veckan. Jag skulle inte ta risken att få se den "silvergrå och fin". Jag är mycket nöjd med såväl min panna som min metod.

aldur
1/30/07, 5:30 PM
#25

Trots att strängen handlar om gjutgärnstekpannor Flört så kan meddelas att det funkar förträffligt även på andra pannor.

Har en titanpanna som fått beläggningar efter hand. Tidigare provat alla möjliga tips som att koka ur med diskmedelslösning eller ättikspritlösning (barna vägrade vistas i köket efter det Flört men inget har funkat.

Förrän detta tips. 90% borta (jag vågade inte köra maxtemperatur första gången, så resten tar vi nästa gång).

Kanonlösning, tack Kaj.

PS ett litet tips dock. Häll inte saltet i soppåsen direkt som jag gjorde. Den bara smälte totalt och allt salt rasade ner på golvet Flört Ja, jag vet. Vilken dumskalle som helst borde kunnat räkna ut det Flört

Bertil
1/30/07, 7:56 PM
#26

#0
Precis min mening vilken jag delgivit i en annan sträng. Dock varierar vår inkubationstider, men principen är rätt: salt följt av olja

AndersE är är ju helt körd - som oftast!

Bertil

AndersE
1/30/07, 9:53 PM
#27

#26 Nu tycker jag ju inte att brist på argument ursäktar att man är otrevlig…?

För den som undrar så sammanfattas strängen i #11 - det är bara att välja.

Vem som är körd tänker jag inte avgöra…

Annons:
Cartman
1/31/07, 7:22 PM
#28

En oväntad positiv följd av saltmetoden upptäckte jag nyligen. Lyckades (2 gånger) torrkoka och bränna fast i brist på tidsuppfattning och engagemang i materiet. Den fina ytan belades med ett svårbortagligt lager som vanligt och jag tänkte att det är väl bara att salta igen. Men, jag ställde upp grytan på spisen och efter en dag hade lagret spruckit upp fullständigt och var bara att borsta bort. Det är ju magnificent, antagligen behöver jag inte köra saltmetoden igen.

Och AndersE, jag håller fullständigt med dig att det inte bör behövas mer än vatten. Men när skadan redan är gjord är Kajs metod suverän. För att få en uppfattning kanske du borde testa själv med nån släktings illaspisade gryta?

AndersE
1/31/07, 9:54 PM
#29

#28 Jag är tämligen övertygad om att man aldrig igen får den att fungera…

Det tyder ju erfarenheterna ovan på. Det måste därefter göras om varje halvår, eftersom det kommer att bränna fast igen.

Det händer aldrig med mina…

Cartman
1/31/07, 10:10 PM
#30

Anders, är du läskunnig?

Martin
2/1/07, 11:14 PM
#31

#30 Dina inlägg är faktiskt rätt svåra att läsa, en stor bild i mitten och sedan text i en smal sträng till höger. Så ser du ut på min skärm i alla fall.

mvh Martin

ElenaD
2/3/07, 10:51 AM
#32

Jag har  precis köpt en gjutjärnsgryta. Och undrar över en sak:  innan jag använder den, torkar jag grytan med en bit hulhållspapper. Den blir aldelles svart. Ska det vara så? Jag upprepar proceduren 3 - 4 gånger, samma resultat.

Vill tilläga att vi bränner grytan, då och då, med olja.

Bertil
2/4/07, 2:16 AM
#33

#29
Lägg ner! "det händer aldrig med mina" - det är ju en så korkad kommentar som helst..Om det inte händer, så låt bli att kommentera i strängen, varför ska du in och brottas, Bror Duktig!?

Regereringen är ett bra tips samt ifall någon obetänksamt använt diskmedelmetoden ovan gör pannan lika bra igen.

Bertil

AndersE
2/4/07, 7:44 AM
#34

#30 Jag trodde det. Vad har jag missat?

#33 Vad regeringen har med detta att göra övergår mitt förstånd. Liksom att du har så svårt att debattera utan att vara otrevlig.

Jag envisas med att påstå att strängen visar att den som låter bli saltmetoden får en bättre och bättre panna. Den som använt saltmetoden får tydligen därefter upprepa detta cirka en gång i halvåret.

Annons:
Cartman
2/15/07, 2:50 AM
#35

Anders, spelar du schack?

Anne
2/15/07, 9:27 AM
#36

Cartman, det är väl ändå väldigt off-topic.

Det har varit lite hård ton i den här tråden, tycker jag. Bättring tack - det handlar ju faktiskt bara om att dela med sig av sina tips, och ni behöver inte komma fram till vem som har mest rätt eller mest fel. Lek snällt. Glad

/Anne - Sajtvärd.

Cartman
2/15/07, 10:28 AM
#37

Japp, det har du rätt i. Jag droppar tråden, stryk mina inlägg om du vill.

Ixatrixa
2/21/07, 12:51 AM
#38

Jag vårdar mina gjutjärnsprylar ömt precis som jag lärde mig den prudentliga läraren i restaurangskolan lärde mig.

Jag skurar ur dem med hett vatten och låter dem torka på hög värme på plattan.

Häller sedan i en skvätt olja som jag smörjer in hela pannan med utom på botten förstås Flört

Jag torkar ur pannan tills den ser torr ur och får då med mig sotrester.

Är den riktigt smutsig upprepar jag processen

Henkez
10/6/11, 1:45 PM
#39

Jag har gjort rent min gjutjärnsplatta med salt och olja som det står i första inlägget men jag har fått en vit fläck nu som jag inte får bort, vet inte om det är salt som brännt fast eller om beläggningen har försvunnit. Nån som har nåt bra tips ?

DesK
10/6/11, 7:09 PM
#40

Saltmetoden fick jag ta till en gång, när jag hittade några gamla mycket smutsiga gjutjärnspannor i en matkällare i ett hus som jag just hade köpt. Det blev ett väldans bök med att  olja in pannorna gång på gång, men till slut blev de bra. Att använda diskmedel eller andra rengöringsmedel i gjutjärn är helt förkastligt! Risken är mycket tor att maten tar smak av diskmedel + att pannan blir förstörd.

Sammanfattningsvis kan man säga att Kajs saltmetod är rätt om man har fått tag på riktigt nedsmutsade pannor, men det tar lång tid att sedan steka in pannorna. AndersEs metod är den som man ska använda varje gång man använder pannan. Skulle någon gång något bränna fast kan man faktiskt hälla vatten i pannan och låta det koka sakta en stund, därefter häller man bort vattnet och skrapar ren pannan. Sedan i med flödigt med olja och värm på svag värme, detta kan behöva göras upprepade gånger innan pannan blir riktigt bra.

#39 en gjutjärnsplatta har ingen beläggning, den är gjord av gjutjärn rätt igenom. Om plattan fungerar som den ska, så är det bara att använda den och olja in den då och då. Om den inte fungerar, så finns det nog fortfarande nya plattor att köpa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

GBGman
4/2/19, 7:22 PM
#41

HEJ Hittade denna tråden. Kanske kan få liv i den igen. Har själv på den sista tiden intresserat mig för gjutjärnspannor. 1: de går i princip aldrig sönder 2: Och vackra. 3: och grymt bra. Kaj sim startade med ett utmärkt tips att återställa pannan. AndersE. Tycker det är att förstöra pannan. och hävdar att man inte behöver göra detta, Då den blir bättre och bättre för varje användning. Som jag ser det har båda rätt. Anders för daglig skötsel och Kaj för uppfräschning. Den svarta beläggningen av pannan kallas för polymisering av olja. Vilket uppstår när oljan kommer till sin rykpunkt. Och börjar förändras. Det är den vi vill ha i pannan. Som är som en nonstick beläggning. Men vill man göra allt från början. Så måste pannan vara helt ren från gammalt skräp och slät. Bäst är att göra i ugn. Efter rengöring baka pannan i hög värme en timma och och låta svalna. Upprepa tills man är nöjd. Jag är lite lat att beskriva hela proceduren. Men sök på, seasoning pan in oven på youtube. Och kolla på flera stycken Släng aldrig din gjutjärnspanna din bästa vän. Den har man i generationer. Tack för ordet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: