Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 10259 ggr
Robert
2005-12-02 23:14

Italienskt julbord!

Vi tänkte bryta lite mot traditionerna och i år dukar vi upp lite annat. Vad mer kan man ha på julbordet än mozarellasallat, salami och brie.

Det jag vill ha är idéer om italienska rätter som jag kan servera på julbordet!

Tack på förhand för dina tips!

Robert

Annons:
stry
2005-12-03 16:12
#1

Risotto såklart! :) Föredrar den enkel, dvs parmesan, olivolja mm. Men man kan säkert smaksätta efter julen.

Kallskuret i alla dess former, oliver inlagda? Någon "smet" innehållandes lever, vitlök, olja och lite annat gott åt jag i Italien också. Känns som att det finns enormt mycket att ösa ur.

johan
2005-12-03 19:36
#2

Det finns ju väldigt mycket torkat kött som passar bra. Marinerad aubergine, blomkol och andra inlagda grönsaker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AndersE
2005-12-03 22:07
#3

#0 Robert, jag har försökt hålla mig… men VARFÖR!!??

Kiara
2005-12-03 22:59
#4

#3 jag har samma fråga varför? Vi äter ju bara julbord en gång om året och av tradition är det den mat som vi just tillrätt efter sommaren. Den slaktade grisen med tillhörande korv och kalvsylta, laxen och sillen som vi rökt saltat och gravar för att den ska hålla under året. Grönkål en grönsak som tål frost för mig är julbordet en tanke på de nordiska rötter som vi växt ur.

Italienskt det kan man fixa till nyår tycker jag…

Robert
2005-12-04 02:19
#5

#3,4 - varför? Jag gillar ett svenskt klassiskt julbord, finskt går också an. Det finska julbordet har influenser ifrån Ryssland med sina lådor mm, spännande men i vissa fall inte gott i mitt tycke.

Italienskt, hm - jag tänker att man kanske ska tillreda en kalkon. Hur gör jag det?

Jag har en pastamaskin, hur utnyttjar jag den på bästa sätt?

 Underbart av er som kommenterar. Fint av er som översätter era tankar i skrift och tar er tid till det.

Robert

AndersE
2005-12-04 12:21
#6

Jag är helt inne på Kiaras linje. En italiensk fest kan jag tänka mig att ordna nästan vilken dag som helst utom på julafton. Ett julbord ordnar jag bara en gång om året.

De senaste åren har tidningarna varit fulla av tips om "alternativa" julbord. Varför? Vem hinner egentligen tröttna på något man äter en enda dag på året? Att man sedan man variera sitt julbord genom att ta bort det man inte gillar och starta nya traditioner med något man tycker om är ju en annan sak.

Men visst, ska man inte fira jul ska man naturligtvis inte ha julbord…

Annons:
Pernilla
2005-12-05 18:05
#7

Äsch. Alla gör som de vill. Jag skulle kunna tänka mig ett julbord där man bara får äta röda saker. Hummer till exempel.

Pelle
2005-12-06 13:23
#8

#0 Alternativa julbord är inte riktigt min melodi, men var och en efter eget huvud…..

Till ett italiensk julbord så skulle jag satsa på det kalla då det liknar vårt vanliga julbord mest. Prosciutto, bresaola, salami, mortadella, Insalata Caprese (om du kan hitta vettiga tomater såhär års), inlagda/marinerade grönsaker som kronärtskocka, grillad paprika samt skaffa en panettone/panforte/pandoro till dessert (eller skådebröd…) 

Annars när jag surfat runt och kikat så verkar deras jultraditioner inte vara speciellt buffélika. Kika här till exempel

#5 Pastamaskin, usch vad den står oanvänd i skåpet trots att det blir så jäkla bra när man lägger ned lite möda. bäst tycker jag är att göra egen bandspaghetti och lasagneplattor, fast kanske inte till jul, annars tycker jag att den är suverän till lite lyxigare varianter med fylld pasta (ravioli, tortellini) med allehanda fyllningar.

Själv tänkte jag uppgradera familjens julbord med två experiment från förra året som jag aldrig kommer släppa. Whiskygravad lax och konjaksgravad oxfilé. Minns inte recepten i huvudet, men det går säkert att googla… annars får jag återkomma, det är ju inte dags än.

AndersE
2005-12-06 13:38
#9

Pelle, de där två recepten får du gärna återkomma med.

Enda gången på året jag gravar lax själv är till jul. Traditionell gravning och det brukar bli mycket gott. Men whiskygravning låter onekligen spännande…

Pernilla
2005-12-06 23:56
#10

Robert, kanske kan den här boken av Alexandra Zazzi vara något för dig inför det italienska julbordet? Har själv bläddrat lite i den, och den verkar rätt inbjudande - hamnar nog på min önskelista i år! *ser mig omkring efter snälla tomtar*

AktieTrader
2005-12-07 09:31
#11

Kan det vara så här? Whiskygravad Lax Det måste jag prova, gärna med en rökig sort.

birger
2005-12-08 00:33
#12

Jag håller helt med flera av svaren här-varför? Självklart gör var och en som han eller hon vill men om bakgrunden inte är starkare än en obestämd idé om italienskt? Jag tycker många svenskar lider av brist på respekt för bra svensk mat och uruselt självförtroende vad gäller svenska specialiteter. Eftersom många av oss gärna berättar för resten av världen hur saker och ting skall vara på alla andra områden (och tror att vi är bäst ;-) är detta lite underligt. Vart försvann intresset för svensk mat? Kan verkligen allt ha varit skolmatens fel? 

Jag som skriver det här är inte en flintskallig svensk nationalist utan en person som älskar italiensk mat och får anses vara ganska hemma på italienska traditioner, jag har bott drygt sex år i Italien men flyttade tillbaks till Sverige för ett par år sedan. Jag har firat  jul sen -99 i min italienska frus familj. Man äter massor av mat på julen även i Italien och om det inte alltid är bufféartat så kan det vara det eller i alla fall massor av olika rätter. Men det är inte självklart vad man äter, det varierar ganska mycket mellan olika delar av landet.  Det verkar inte finnas någon enda rätt som finns på alla italienska bord under julen. Panettone eller Pandoro skulle det vara i så fall.

För att understryka att jag inte bara sitter och skriver saker utan faktiskt lever som jag lär måste jag väl berätta att jag har introducerat en svensk julskinka på min italienska familjs stora juldagslunch och nu finns det inte en chans att  jag kommer undan utan att göra den. Min mamma började för många år sedan göra en julskinka enligt Kajsa Warg (svensk 1700-talskock om någon ungdom på detta forum inte skulle hört talas om henne). Den här skinkan lagas i ugn täckt av örter och kryddor och serveras varm som en stek. Jag gjorde den själv dom första gångerna nere i Italien och där måste man ju dessutom salta in skinkan själv så det var ju lite pyssel men den blev bra och mycket populär. Numera förenklar jag genom att ta med mig en rimmad skinka ner.

Till sist kan jag inte låta bli en kommentar kring risotto: Vi har redan en på julbordet, lagad med mjölk och serverad med kanel och socker.

Pernilla
2005-12-08 01:15
#13

Hmmm, tycker vi börjar hamna i ganska filosofiska farvatten nu…

Också jag är tokförtjust i den svenska mattraditionen - vad den nu är egentligen, kåldolmar har väl invandrat från Turkiet exempelvis - och inte minst de svenska julmatstraditionerna. Vad jag ser är det väl ingen som talat illa om dem?

Däremot kan det väl vara oerhört befriande att få bryta mot traditionerna något år, om man nu i alla år mumsat traditionellt julbord över julhelgen. Om inte annat för att orka bli riktigt sugen på julskinkan till nästa år.

Måste vi verkligen fråga varför och därför och hit och dit och ifrågasätta vad folk har för bakomliggande motiv? För mig känns det lite som att fråga varför man väljer olika färger i sitt vardagsrum eller varför man röstar på olika partier - det är klart att människor inte alltid tycker och gör likadant. Personligen föredrar jag traditionell svensk julmat. Jag tycker det är underbart att alla inte gör som jag. Ett annat år kommer inte jag heller göra som jag, om ni förstår vad jag menar, inte minst för att få tillbaka min längtan till glögg, skinka och Jansson. Och genom det kommer jag säkerligen ha lättare att plocka fram och använda recept på kalvsylta, aladåb och sillsallat med stor lust och glädje.

Kulturell identitet är jätteviktigt. Individuell identitet också. (Detta borde kanske snarare hamna på Filosofi iFokus än i en julbords-sträng…Glad)

#12 Det där receptet på Cajsa Wargs julskinka är jag bra nyfiken på! Är det något du kan delge oss?

Annons:
Robert
2005-12-08 08:29
#14

Tack för alla tips på just italiensk buffémat.

Nu var jag inte ute efter någon moral- och traditionspredikan. För dig som känner oro för mig här i Finland så vill jag trösta dig med att jag kommer att ta sverigebåten (er finlandsbåt) över till Stockholm helgen innan jul. För den resan har vi bokat buffén både för dit och hemresan, så svenskt och finskt julbord blir det.

Hälsningar

Robert

Pernilla
2005-12-08 10:16
#15

#14 Jag fattar din poäng. Jag håller som sagt stenhårt på att följa sina egna smaklökar. FlörtHoppas du inte drar dig för att ställa fler frågor på Matlust!

Anne
2005-12-08 10:59
#16

Kalkon, sa du? Jag har ett jättebra recept på min blogg, som jag precis har gjort till Thanksgiving. Jättelätt att lyckas med, även om man använder en fryst kalkon. kanske inte så himla italienskt - men gott blev det. :)

Skulle också kunna tänka mig en rejäl lammstek.. det ska nog jag göra och ha i jul, lär bli perfekt till Janssons. Jag har inga direkta jultraditioner, så jag känner mig väldigt fri att laga lite vad jag känner för. Vet inte ens var vi ska vara på julafton.. :)

Upp till toppen
Annons: