Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 8348 ggr
Bergspuman
4/29/10, 9:24 PM

Avocado - denna underbara grönsak

Eller är det egentligen en frukt?

Det kallas också alligatorpäron, väldigt träffande namn!

Jag har en gång bott på en kibbutz i Israel där det odlades avocado. Jag hade tumme med tjejen som arbetade med att göra den kollektiva frukosten om morgnarna, så varje morgon fick jag en färsk och nyplockad avocado!

Träden var flera meter höga redan vid 3 års ålder och bar rikligt med frukt. Inte så kul att tänka på för den som månne försökt odla avocado genom att sätta en kärna. En skranglig stängel får man, that's it!

Gillar NI avocado?

Hur anrättar ni den?

Berätta!

Annons:
[Tassy]
4/29/10, 9:32 PM
#1

Oh vilken lyx med färsk nyplockad avocado!

Jag äter det ganska sällan, men när jag väl gör det så antingen vevar jag ner bitar i en sallad, eller gör gucamole.

MaMaMade
4/29/10, 10:14 PM
#2

Äter den relativt ofta, som guacamole eller som den är till fisk eller i sallad.

storost
4/30/10, 12:13 AM
#3

Vi äter ofta avocade blandad med citronjuice och crème fraiche eller färskost.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
5/3/10, 9:25 PM
#4

Avocado är en stor favorit. Tyvärr är den ofta brun och tråkig innuti när man köper den. Har fått slängt åtskilliga för att folk står där i affären och trycker för mycket på denSkrikandes Jag har den för det mesta i sallader.

Första gången jag åt avocado var på en middag där man serverade avocadohalvor med räkor till förrätt. Då tyckte jag det var så vidrigt att jag inte visste hur jag skulle få ner den. Men idag 30 år senare älskar jag det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Bergspuman
5/3/10, 9:28 PM
#5

Tricket är att köpa några som är omogna, och låta dem mogna på fruktfatet ihop med några tomater eller äpplen. Efter en tre dagar eller så brukar den vara perfekt Glad.

Jag skivar också gärna ner avocado i sallad med tomater, gurka och t ex röda mangoldblad.

alexanderm
5/5/10, 3:04 PM
#6

Har alltid avokado hemma eftersom det passar utmärkt som mellanmål, exempelvis med lite kaviar eller bara örtsalt på.

Dessutom är det ju underbart i sallader, till lax, i gucamole eller på en meze-tallrik.

Annons:
Maria
5/5/10, 8:30 PM
#7

Jag tycker väldigt mycket om avocado och gärna ganska ren med ett örtsalt. Annars är guacamole jättegott och min son gör en underbar avocadosoppa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
5/5/10, 8:36 PM
#8

#7 Åhå, kan man få tigga ett recept mån tro? Skrattande

Maria
5/5/10, 8:36 PM
#9

Absolut. Jag ska försöka komma ihåg att fråga honomGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
5/5/10, 8:37 PM
#10

toppen! Skrattande

Honestyisdead
5/5/10, 8:57 PM
#11

Jag älskar att göra guacamole, och ha den i sallad är jättegott det med.

DesK
5/5/10, 9:21 PM
#12

Avocado är gott på många olika vis. Förutom de förslag som ni har gett ovan, kan man även göra en mycket god glass på mosad avocdo, vispad grädde, lime och socker Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
5/5/10, 9:27 PM
#13

Nämen! Avocadoglass? Det måste vi få recept på bums Desk!

Eller finns det redan månne?

Annons:
DesK
5/5/10, 9:33 PM
#14

Tror inte det finns nåt sånt recept här. Jag ska se om jag hittar receptet och om jag inte hittar det får jag väl göra glassen igen. Det var rätt längesedan jag gjorde den, men jag vet att inte bara jag tyckte att den var god Tungan ute

Det som är mycket irriterande med denna frukt är att den oftast säljs stenhård Skrikandes

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
5/5/10, 9:59 PM
#15

#14 Där håller jag med dig. Inget man kan köpa om man ska ha den samma dag.

Avocadoglass låter spännande!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Sovgott
5/5/10, 10:56 PM
#16

Avocado med skagenröra på är gott! Jag brukar ha avocadobitar i mina tacos.

alexanderm
5/6/10, 3:45 PM
#17

Kom just på att vi brukar göra en chokladmousse med avokado ibland. Den blir otroligt krämig och det roligaste är nästan gästernas förvåning över att det är avokado i den när man bjuder på den till efterrätt…

receptet

[cancan]
5/12/10, 2:19 PM
#18

Någon som har recept på guacamole?

Honestyisdead
5/12/10, 5:04 PM
#19

#18 Jag tar mjuk avokado, finhackad vitlök, havssalt och olivolja. Sen mosar jag allting tillsammans så det blir riktigt utrört och blandat.

Salt och vitlök tar man efterbehov, och olivolja så att man får rätt konsistens.

ophelia
5/15/10, 2:51 PM
#20

Avokadoglass är verkligen en höjdare, tyvärr så har jag tappat bort mitt recept men jag vet att jag hade en sockerlag bland.annat.Tror jag får börja leta efter receptetFlört

//Sylvia

Annons:
Hustigern
5/16/10, 12:20 AM
#21

Jag har i creme fraiche och citron i guacamolen också. Säkert nån som tycker att det inte är "riktigt" guacamole då, men jag gillar den bättre så :)

krimskrams
8/17/10, 1:47 AM
#22

Guacamole gör jag såhär:

1 stor avokado

4 matskedar citronjuice

Rivet skal av 1 stor citron

Salt och grovmalen svartpeppar

Finhackad färsk chili 1 stycken

1 burk gräddfil

asvensso
8/17/10, 4:24 PM
#23

Här kommer recept på en liten förrätt eller drinktilltugg:

1 avokado

250 milliliter creme fraiche

salt, peppar, citron

parmaskinka

Skala och mosa avokadon till önskad konsistens. Dela citronen och pressa ur  ett par matskedar citronsaft, salta och peppra efter smak. Tag en tunn skiva parmaskinka och lägg en rågad matsked av avokadoröran i. Vik ihop till ett litet knyte och servera direkt. Rulla inte in i skinkan förrän precis innan servering för den blir lite slemmig då. Det ska vara stuns i den.

Honestyisdead
8/17/10, 5:14 PM
#24

I helgen bjöd jag på små bröd med avokadoröra på och räkor.

pyromanen
8/21/10, 11:34 PM
#25

Älskar avocado!  Och som med så många andra frukter finns ett större urval på andra håll!  Nångång sommaren 1989 var jag på Sri Lanka och inbördeskriget blossade upp och det blev utegångsförbud, just då råkade vi vara hemma hos en bekants bekanta, en familj med en lummig trädgård och fick alltså inte åka därifrån på cirka 5 dagar.  "Bomp"sa det ibland, när avocadosar föll ner i gräset. De vägde runt 1 kilo styck, så tog man en halv orkade man inte äta upp den. Tungan ute

Härhemma tycker jag bäst om att bre ut en mogen avocado som pålägg på rågbröd (tjockt lager) och så lite örtsalt på (eventuellt lite lime också). Även lite grovmald svartpeppar passar fint.

Sen gör jag ibland en riktigt mumsig sallad av avocado, tomat, rödlök, calamataoliver, färsk basilika och pinjenötter. (dressing av: balsamico, olivolja, örtsalt och färsk vitlök)

Tycker mycket om räkor också, men har alldrig riktigt förstått hur räkor och avocado hamnat ihop.

Värsta med denna iFokus är att man blir så hungrig Tungan ute

Åsa S
8/22/10, 12:57 AM
#26

Jag älskar att göra en matig sallad av avokado, lök, bönor/kikärter som jag ringlar olja över, pressar citron och kryddar med salt och peppar, till detta en stekt bit lax och så har man en toppen middagsmat.

AlbaStiffler
8/23/10, 1:02 AM
#27

Avocadomilkshake är en höjdare. Mixa avocado, glass, lime, kanske lite mjölk eller yoghurt o kanske lite socker. Supersmask!

Annons:
Bergspuman
8/23/10, 1:18 AM
#28

Oh Gud vad det låter gott! Det måste jag testa någon gång!

AlbaStiffler
8/23/10, 4:28 PM
#29

Kall avokadosoppa är supergott med. Finns massa varianter men i huvudsak är det mixade avokadosar, god buljong, citron eller lime, creme fraiche eller liknande, krydda till exempel med chili. Servera iskall.

Jutte
8/28/10, 4:20 PM
#30

Hej, ny här.

googlade mat på 60-talet och hamnade på den här sajtenCool och blev just medlem

också jag älskar avocado

jag gör guacemole i princip som receptet som getts här, men använder oftast lime, plus MÅSTE ha pressad vitlök i.

har jag ingen chili hemma, går det utmärkt att ha i sambal oelek efter smak.

Blev lite full i skratt när jag såg att ni nämnde avocadoglass, för cirka 20 år sen sådär vann jag faktiskt en tävling (tror det var hemköp som hade den)med ett avocadorecept.

frusen avokado-lime paj (lime, grädde, socker, avocado på chokladbotten) har inte gjort det sen dess, vet inte ens om jag har mitt eget recept kvar Skrattande

Åsa S
8/28/10, 4:34 PM
#31

Tidigare var jag aktiv på ett amerikanskt trädgårdsforum och där var det några amerikaner som sade att avokado skulle ätas i tallrik med socker och mjölk, inget jag provat själv dock.

DesK
8/28/10, 7:30 PM
#32

#30 Roligt att få veta hur du hittade hit Glad Det skulle vara jätteskoj om du hittar ditt recept på avocadoglass och vill dela med dig av det och andra trevliga recept du har Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
10/21/10, 1:28 AM
#33

Gud vad sugen man blir nu då.

Vart tippsad att äta avokado förut och försökte några gånger. men har inte helt fastnat för den. Men när jag läser detta så förstår jag att den är underbar bara man hittar rätt recept och vänjer sig. Tyckte själv den var god till grillad kyckling.

Men hur ska den se ut när den är okej att äta? Hur vet jag att den är mogen?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

krimskrams
10/21/10, 2:14 PM
#34

En mogen avokade ska vara mjuk när du klämmer på den. En avokado som är hård utanpå skalet är omogen och kan inte ätas, utan smakar "trä"! Om det dock inte finns några mogna avokadon i disken och du ska använda den först efter några dagar kan du sätta avokadon tillsammans med ett äpple i en påse! Äpplet avger ett ämne som får avokadon att mogna snabbare! Glad

Annons:
krimskrams
10/21/10, 2:15 PM
#35

Det går också att lähha avokadon tillsammans med en eller ett par tomater i en påse. Viktigt att du låter dem ligga i rumstemperatur. Vill man skynda på processen ytterligare kan man rulla in påsen i en handduk och placera den på ett varmt element.

dragonstar
10/21/10, 6:37 PM
#36

Tack för tippsen Glad Hittade en avokado som var lite mjuk så nu ska vi se vad den äts med Glad

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Elshira
10/29/10, 3:37 PM
#37

Pröva att dela avocadon och ta ur kärnan, lägg några russin där istället och ta ett par russin till varje tugga!

MUMS! Skrattande

Hakuna matata!

[TrevorS]
11/21/10, 8:19 PM
#38

Aligatorpäron var något nytt för mig, det måste jag komma ihåg. Visst är det gott med Avocado. Vi mixar oftast avokadoköttet med lite sojagrädde och kryddar och har till tacos. Annars är avokadomos med gröna ärtor i en höjdare till ris och sojafileér. Skrattande

gun92884
11/29/10, 1:38 PM
#39

Jag koper avocado omogna i forpackningar om 6. En omogen avocado ar stenhard … en mogen avocado ANAS genom fingertopparna. Ett mjukt skal nar den ligger i affaren betyder att den antagligen redan ar brun. Den kan bli tamligen sa mjuk nar man later den mogna hemma (och INTE haller pa och kanner efter utan later den vara ifred) … jag har en som jag ska ata idag - ater avocados varje dag - och nar jag oppnade den sa var den perfekt aven om skalet nastan var skrumpet fran mognaden :0)

Har finns tva populara avocados: Hass (mindre i storlek men stor i smak, skrovligt skin, morkgron till nastan svart i farg) och sa den fran Florida som ibland ar nastan lika stor som en amerikansk fotboll … den ar ljusgron och skalet ar slatt … mycket volym for pengarna, men frukten ar nastan smaklos.

Har ar glassrecept fran en av mastarna, David Lebovitz:

**Avocado Ice Cream
**adapted from The Perfect Scoop by David Lebovitz

3 avocados (preferably Hass)
3/4 cup sugar
1 cup sour cream
1/2 cup heavy cream
1 T freshly squeezed lime juice
Big pinch of salt

Cut open the avocados, remove the pits, and scoop out the flesh. Combine all ingredients in a food processor or blender and puree until smooth. Freeze in your favorite ice cream maker according to the manufacturer's instructions.

If you like softer ice cream, you can serve this right away. Otherwise, I would recommend putting it in the freezer and letting it harden (for at least 2 hours) before serving.

Mitralis
12/1/10, 2:38 PM
#40

Såg filmen RED igår och han hade satt en avakado med tandpetare i som balanserade på kanten av ett glas. Tänkte att det borde gå bättre med en tazett vasGlad



JazzBass
2/18/16, 3:11 PM
#41

BUMP!

Tänkte lyfta den här tråden då det verkar vara högsäsong för avokado nu igen, och avokado förtjänar ju all uppmärksamhet den kan få! 🙂 Vi har konstant avokado hemma hos oss och äter skivad avokado till frukosten så gott som varje dag, på bröd eller som sådan. Jag föredrar den med lite örtsalt på, sambon och sonen utan. Till sonen blandar vi också ibland banan och avokado, vilket är en barnsligt god kombination vi döpt till "bananokado". 😛 Kan tänka mig att den skulle funka fint i glass också, speciellt om man vill undvika tillsätta socker.

I övrigt så åker det ner avokado i så gott som varje sallad vi gör. 🙂 Har också testat grilla avokado efter att jag läst en artikel där det nämndes, men varm avokado är inte riktigt min grej ändå.

På tal om det så var avokadopasta en het trend här i Finland för ett par år sen. Jag testade det en gång, blev inte väldigt förtjust då men man ändå borde ge den en ny chans med tanke på hur bra recensioner rätten fick.  Jag misstänker dock att jag skulle tycka bättre om rätten som kall än som varm. Kanske med sobanudlar också istället för pasta, och mycket avokadoolja. 🙂

Har nån här månne fler otippade kombinationer?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2/18/16, 5:10 PM
#42

bananokado måste våran banan och avocadoälskande kille få prova! :)

Anterrabae
2/18/16, 11:52 PM
#43

Älskar avokado, och försöker ta mig råd att köpa det så ofta jag kan!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2/19/16, 8:38 AM
#44

#42 - 👍

#43 - Jag brukar köpa såna där  nätpåsar med en massa avokadon av mindre storlek. De är förmånliga, och den här tiden på året brukar jag aldrig behöva slänga nån heller, vilket man tyvärr under sommaren och hösten ofta behöver göra p.g.a. att de inte mognat som de ska eller blivit trådiga och dåliga inuti. Jag köper helst avokadon med lite olika mognadsgrad, men överlag ska de vara på omognare sidan så de får mogna i lugn takt hemma. Med tanke på hur mycket kalorier - läs: mättnad - man får per euro så är avokadon faktiskt riktigt förmånliga jämfört med de flesta andra grönsaker med liknande kilopris.

Jag skulle helst köpa ekologiska, men de är lite väl dyra tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anterrabae
2/19/16, 12:34 PM
#45

Köper jag avocado, så är det alltid de i nät. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oh-la
2/19/16, 1:47 PM
#46

Åh, avokado är ju underbart! Har haft dille på det några veckor nu, främst på mackan… Avokadosmörgås med färskost och några droppar lime och lite salt är underbart gott! Eller avokado, lök och keso-baguette… Eller blandat med stenbitsrom, lite finhackad charlottenlök, en klick gräddfil och en skiva citron på en toast… Min guacemole är mer en avokadosalsa än en kräm som många gör. Den består av två grovt hackade avokado, lite fint hackad rödlök, en näve hackade små söta tomater, saft från en halv lime, en halv hackad chili, en pressad klyfta vitlök, en kruka hackad koriander, salt och peppar. Blanda ihop och smaka av med lime, salt och peppar.

Garm
2/19/16, 3:23 PM
#47

Jag saknar att äta perfekta och stora avokados mer eller mindre direkt från trädet. Bodde några år i Mocambique och åt avokado nästan dagligen. Den är hur god som helst att äta med sked som den är direkt ur skalet. Ibland åts den som krämig efterrätt. Supergott att mosa avokado med lite rörsocker och lime eller citron.

Upp till toppen
Annons: