Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 4697 ggr
Ella-Bella-123
2010-06-12 21:06

koka sylt i gjutjärnsgryta

Jag gillar koka sylt. Körsbärs-, krusbärs- och plommonsylt blir det oftast. Hittills har jag använt teflongrytor, men en teflongryta klarar hos mig  en, max två säsonger. Jag tillsätter inget vatten, oftast inget pektin och liknande heller, enbart socker och ev citronsyra vid behov. Syltorna kokas länge, blandas ofta och teflonet skrapas bort till slut, trots att jag använder plastverktyg.

Nu funderar jag på en gjutjärnsgryta, skulle den fungera bättre? Det finns vanliga och emaljerade. Duger det med en vanlig? Någon som prövat? Bränns det inte fast? Syltsäsongen börjar snart och jag måste skaffa en ny gryta, men vilken????

Annons:
dolfen
2010-06-12 21:53
#1

Inget svar på din fråga men…

Jag gör min "Baniwi"(-sylt) i vanlig kastrull. Kokar cirka 6-8 minuter. Använder i och för sig syltsocker och gör inga storkok.

Är lite nyfiken på hur man doserar citronsyra (som jag ännu inte har använt).

storost
2010-06-13 01:52
#2

Vi kokade alltid sylt i en kastrull i rostfri stål med glaslock. Har aldrig haft problem med det.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Åsa S
2010-06-13 10:40
#3

Jag skulle inte använda gjutjärn ifall den var oemaljerad till syltkok. Ofta finns det någon syra i frukten/bären och då fälls järn ut, det är inte farligt men en viss järnsmak blir det, som åtminstone inte jag skulle vilja ha i sylt.

Jag brukar använda vanlig rostfri kastrull och inget brukar brännas fast.

DesK
2010-06-14 13:25
#4

Jag instämmer med #3 jag skulle inte använda en gjutjärnsgryta till syltkokning. En emaljerad gjutjärnsgryta kan nog funka bra och rostfria grytor går alldeles utmärkt. Det gäller att hålla lagom temperatur i grytan, sylten får bara precis sjuda, alltså bubbla ytterst lite. Sedan måste grytan diskas omedelbart efter syltkoket.
Lägg gärna in dina syltrecept här Glad

Dolfen Baniwisylt låter spännande, har du något recept att dela med dig av? Vill minnas att det står på citronsyreförpackningen hur man doserar citronsyran. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-06-18 19:34
#5

#4 - Det är kul när en idé man får funkar. Cool

* Lika många bananer som kiwi mixas med lite vatten.
* Antal gram syltsocker = "Mixet" /2.
* Koka 6-8 minuter.
* Häll i lite citronsaft.

Det var enkelt för mig att döpa sylten till Baniwi.
Banan + kiwi = Baniwi.

DesK
2010-06-18 22:29
#6

#5 Ja visst är det det! Skrattande

Detta ska jag testa snarast, tack för receptet Glad Namnet är så klart taget fast här får det bli Dolfens Baniwisylt Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Elshira
2010-06-21 00:11
#7

Hederlig rostfri kastrull fungerar alldeles utmärkt! Glad Vi har samma som för 30 år sedan och de är hela och fina Cool

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: