2005-08-14 03:39 #0 av: Pernilla

Test av några olika konserveringsmetoder som kan bevara sommarens härliga och nyttiga grönsaker, frukter och bär.

Snart är den mörkare tiden av året här och inför denna gäller det att spara på sig så mycket av sommarens krafter som möjligt är. Njut av ljuset och naturens håvor så länge de varar. Kanske kan du också konservera några härliga matminnen att pigga upp din middag med i november när slasket blir alltför trist.  


Det syrliga sättet
Att mjölksyra grönsaker är ett oslagbart sätt att konservera grönsaker utan att förlora viktiga näringsämnen. B-vitaminer bildas under processens gång. En måltid med mjölksyrade grönsaker får ett lågt glykemiskt index. Dessutom är det ju ruskigt gott! Så låt oss kavla upp ärmarna och börja.

För att få igång mjölksyrningsprocessen behöver du vassla. Det är vätskan som bildas när du silar filmjölk eller yoghurt genom ett filter. Med andra ord; börja med att värma upp en halv liter filmjölk till fingervärme i en kastrull. Häll sedan filmjölken i ett vanligt melittafilter. Den klara vätskan som rinner av är alltså vassla. Kvar i filtret får du färskost – en trevlig liten biprodukt, färdig att smaksättas och ha på smörgåsen.

Skala och grovriv ungefär 1,5 kilo fina, ekologiska grönsaker, exempelvis morot, rödbetor, kålrot eller vitkål. Välj de grönsaker du själv gillar! Blanda väl och fyll en väl rengjord burk med tättslutande lock till fyra femtedelar med grönsakerna. Pressa samman grönsakerna så hårt som möjligt så att luften trycks ut. Fyll sedan på med vassla och vatten så att grönsakerna täcks.

Sätt på det tättslutande locket och låt burken stå i rumstemperatur i tre-fyra dygn. Därefter bör burken stå och mogna i kylskåp i minst en månad.

Det söta sättet
Oranges are not the only fruit, skrev en gång den brittiska författarinnan Jeanette Winterson, och det har hon förstås helt rätt i. Inte bara citrusfrukter passar i en marmelad, alla sommarens härliga bär gör sig fint på en rostad brödskiva framåt december när vintermörkret smugit sig på. Välj gärna frukter och bär som är rika på pektin, till exempel vinbär, rönnbär, plommon eller syrliga äpplen. Vill du koka marmelad av pektinfattiga bär, bör du antingen tillsätta extra pektin, eller blanda dem med pektinrika frukter som citron eller apelsin. Här ett recept på enkel men busgod plommonmarmelad.

Lägg ett och ett halvt kilo urkärnade färska plommon i en gryta tillsammans med två deciliter vatten samt två kanelstänge. Gör ett litet knyte av gasbinda där du knyter in plommonkärnorna. Knytet ska med i kokningen, för smakens skull. Koka på svag värme i ungefär en halvtimme. Koka sedan kraftigt utan lock i cirka fem minuter. Nu måste du ta ur kärnknytet och kanelstängerna! Akta fingrarna!

Rör i ett kilo socker, lite i taget. Koka upp och koka kraftigt utan lock i cirka femton minuter. Testa marmeladen genom att ösa upp lite marmelad på ett fat som du snabbt kyler ner. Om du kan dra en sked genom marmeladen utan att spåret efter skeden inte flyter ihop är marmeladen klar. Annars får du koka lite till.

Låt marmeladen stå i några minuter. Rör ner två teskedar citronsyra upplöst i en matsked vatten. Ös upp i rena burkar, ända upp till kanten. Förvara svalt


Det lätta sättet
Allra lättast är kanske att konservera sommarens frukter i en klassisk Rumtopf. Tvätta dina favoritfrukter eller dina favoritbär och torka dem noga. Varva ½ liter bär med 1 ½ deciliter socker samt 1 dl rom. Skaka om så att sockret löser sig.

Låt stå i minst en månad. Servera med lättvispad grädde.

Av: Pernilla

Datum för publicering

  • 2005-08-14